Pemain muda Selangor menyerlah di Alor Setar

Friday, January 2, 2009

Share this history on :
Pasukan Selangor yang diwakili oleh rata-rata pemain-pemain muda yang baru menceburi sukan gusti lengan, telah menunjukan prestasi yang amat memuaskan. Walaupun terpaksa menentang peserta-peserta yang jauh lebih berpengalaman, 3 pemainnya berjaya melayakkan diri ke peringkat suku akhir dalam tiga kategori pertandingan pada Pertandingan Gusti Lengan Kedah’. Pertandingan ini sempena karnival Jom Pi Menara, telah diadakan pada 27 Disember, 2008 di Menara TM, Alor Setar, Kedah.

DSCF1276
Perlawanan sesama sendiri, Afrizal (kiri) lawan Zuaslan

Pertandingan yang disertai oleh wakil dari 9 buah negeri iaitu Kedah, Perlis, Perak, Kelantan, Terengganu, Kuala Lumpur, Melaka, Johor dan Selangor, mempertandingkan 3 kategori iaitu Kategori A, lelaki 75kg ke atas, kategori B lelaki 75 – 65kg dan kategori C, lelaki 65kg be bawah. Tiada kategori wanita yang dipertandingkan. Pemain dari Melaka Lee Thiam Siew juarai katagori A lelaki, Isman bin Wahid dari Perlis pula menjuarai kategori B dan Md Zahir bin Hj Abd Ghani dari Kedah muncul juara bagi kategori C lelaki 65kg ke bawah

Pemain-pemain gusti lengan Selangor yang berjaya melayakan diri hingga ke peringkat suku akhir adalah Mohamad Fairudin bin Mohd Suki layak ke suku akhir kategori lelaki C, Mohd Rahmat bin Razali bagi kategori B, dan Afrizal Yunus ke suku akhir kategori A lelaki 75kg ke atas.

Berbanding pihak lawan diwakili oleh pemain-pemain berpengalaman, kejayaan layak ke suku akhir adalah permulaan yang baik bagi skuad muda Selangor ini. Selangor telah menghantar seramai 15 orang peserta untuk bertanding pada pertandingan ini. Tujuan penyertaan pada pertandingan ini adalah merupakan pendedahan kepada pemain-pemain gusti lengan selangor yang rata-rata masih muda dan kurang pengalaman untuk bersaing dengan pemain-pemain negeri .

Afrizal bin Yunus yang berjaya layak ke peringkat suku akhir menyatakan, beliau agak kurang bernasib baik kerana telah diundi untuk menentang juara kebangsaan dalam peringkat suku akhir. Walau pun mensasarkan untuk sekurangnya ke separuh akhir tetap berasa bangga kerana dapat ke peringkat suku akhir memandangkan pertandingan ini disertai oleh ramai pemain-pemain yang berpengalaman.
.
Bagi Mohd Muazan, juga pelajar tahun 1 UKM Bangi, bertanding dalam kategori A, pula menyatakan, penyertaannya pada pertandingan ini telah memberikan pengalaman yang cukup berguna hasil dari pertemuan beliau dengan pemain-pemain berpengalaman dari negeri lain. Saya dapat mempelajari beberapa teknik permainan yang mampu mempertajamkan skill saya dalam sukan ini.

Sementara itu, Setiausaha PSLNS, Shamsul Kahar berkata, walau pun hanya tiga wakil Selangor sahaja yang layak ke peringkat suku akhir, prestasi keseluruhan pemain-pemain Selangor amat memberangsangkan, mampu memberi saingan sengit kepada pemain-pemain lain. Kalau tidak kerana beberapa keputusan pengadil yang boleh dipertikaikan, beberapa orang lagi pemain Selangor mampu layak ke peringkat suku akhir.

Selepas ini, pemain Selangor akan meneruskan latihan untuk persiapan menyertai Pertandingan Gusti Lengan Melaka 2009 yang akan diadakan pada bulan Mac 2009. Orang ramai yang berminat untuk turut sama adalah dijemput menjalani latihan dan belajar teknik gusti lengan yang akan diadakan pada setiap petang hari Sabtu di Subang Perdana, Shah Alam.

PSLNS juga akan mengadakan Kursus Asas Pengadil Gusti Lengan 1/2009 yang akan diadakan pada 18 Januari, 2009 di Subang Perdana. Kursus ini diadakan bagi tujuan melahirkan lebih ramai pengadil gusti lengan yang berkelayakan. Kursus ini akan diadakan dengan kerjasama Persatuan Sukan Lengan Malaysia. Mereka yang berminat untuk enjadi pengadil boleh berhubung dengan Naib Presiden 1, Muhamad Razali bin Shaharin 0129722228 untuk maklumat lanjut.

Maklumat lanjut aktiviti gusti lengan Selangor boleh merujuk ke laman web persatuan di www.sukanlenganselangor.blogspot.com atau emailkan apa juga pertanyaan ke selangorarmsport@yahoo.com

DSCF1217Bergambar beramai-ramai sebelum perlawanan

DSCF1287
Sharil Amir (kanan) sedang beraksi


Thank you for visited me, Have a question ? Contact on : pslns@yahoo.com.
Please leave your comment below. Thank you and hope you enjoyed...

3 comments:

Anonymous said...

Bila tarikh dimulakan sesi latihan? Saya nak join.

Anonymous said...

kenapa gamabar sewaktu di Alor Star tak banyak.

Anonymous said...

Sila klik
http://www.flickr.com/upenyu
untuk gambar di pertandingan di Alor Setar